Informasjonsskriv om norsklinjen på ALFHS
Dette informasjonsskrivet er for de som lurer på hva et år på folkehøyskolen i norsk for minoritetsspråklige døve innebærer og hvorfor det er anbefalt for minoritetsspråklige døve å gå her, også gjerne som en del av introduksjonsprogrammet.
Når man kommer til Norge er det viktig å kunne utvikle seg i det språklige, faglige” og sosiale feltene for å kunne fungere godt i det norske samfunnet. Døve og hørselshemmede faller lett ut og er svært sårbare. De trenger en levende tegnspråklig arena for å kunne ta del i lærings- og inkluderingsprosessen. Det er så mange områder som de må lære og i flere tilfeller må de omstille seg fordi det de tidligere har lært, ikke alltid er akseptert her i Norge.
Ål folkehøyskole og kurssenter for døve har en levende og solid tegnspråklig arena døgnet rundt. Det er internatskole der folkehøyskoleelever omgås med hverandre både i skoletiden og på fritiden. Dette gir nye i Norge muligheten til å skape et godt nettverk i Norge som de kan ta med seg videre etter endt skoleår.
Det er mange døve og hørselshemmede som ikke har fått god opplæring eller oppfølging på egne premisser, a_ltså på døves premisser som er basert på det visuelle. Vi anbefaler på det sterkeste at de får opplæring direkte på norsk tegnspråk og ikke gjennom tegnspråktolker. Vi er veldig opptatt av at lærere har norsk tegnspråk som morsmål, fordi språktilegnelsen til døve pleier å være kompleks. Lærere med tegnspråk som morsmål har kunnskap og ferdigheter som gjør at de kan tilpasse undervisning til elevens bakgrunn og språkforståelse. Eleven vil bli forstått og Ål folkehøyskole gir dem et godt språkgrunnlag i norsk tegnspråk parallelt med norsk skriftlig. De lærer seg blant annet å uttrykke seg på tegnspråk i forskjellige samtalesituasjoner som er nødvendig for å bli velfungerende samfunnsdeltakere. Dette er også for at de etter hvert kan benytte tegnspråktolker i dagligliv og i møte med det offentlige.
Ved siden av et godt språkgrunnlag og kunnskap om norsk tegnspråk, får de kunnskap om rettigheter og veiledningstimer i bruk av samfunnstjenester og tegnspråktolk. De får også oppleve den norske kulturen og samfunnet som de ikke får opplevd andre steder. Alt i alt får døve og hørselshemmede fra andre land et meget effektivt år gjennomsyret kunnskapstilegnelse på døves premisser, som i stor grad vil styrke deres språklige, faglige og sosiale ferdigheter for å kunne fungere godt i det norske samfunnet.