Om døve foreldre og deres barn

Styrk identitet, språk og fellesskap for barn med døve foreldre. Tegnspråkopplæring, aktiviteter og fellesskap på Ål folkehøyskole – trygt, lærerikt og inkluderende kurs.

Kurset er også for barn

Skolebarn får eget tilbud med kommunikasjonstrening og undervisning i tegnspråk gjennom forskjellige aktiviteter.
Barnehage,
skole, venner og voksne i nærmiljøet der barna bor, har ofte manglende
kunnskap om barnas erfaringer og kompetanse som tospråklige og
tokulturelle individer.

Kursene
har som mål å styrke barnas selvbilde og skape trygghet gjennom
kunnskap, identitet og nettverksbygging sammen med andre barn med døve
foreldre.
 
Kursbarnehagen gir et aldersadekvat tilbud til barna. 
Skole-og barnehagebarn:
  • Undervisning om og på tegnspråk
  • Oppleve fellesskap med andre barn, som også har døve foreldre
  • Møte andre med samme språklige og kulturelle erfaringsbakgrunn som dem selv
  • Bygge nettverk og identitet
  • Kulturell og språklig kunnskap og identitet.
  • Tilhørighet

Dato

Farge

Denne måneden

Innhold

9

Barns språklige, sosiale, fysiske og psykiske utvikling

9

Fysisk og psykisk helse, samspill og seksualitet

9
Trygghetssirkelen,COS-P, Circle of security – Parenting
9
Barns rettigheter. Opplæring i skole og barnehage
9
Hørende og døve barns tospråklige og tokulturelle oppvekst
9
Foreldrerollen, parforhold og relasjoner i familien
9
Kunnskap om språk og språkbruk
9
Døve foreldres rettigheter (Folketrygden)
9

Tolkebruk

9
Offentlige tjenester og tilbud
9
Forsikring og økonomi

Partnere som ikke behersker tegnspråk

Ektepar/samboere hvor den ene ikke kan tegnspråk, kan delta på kurs i samme uke. Partnere som ønsker det, kan få tilbud om tegnspråkopplæring.Kan partnere litt tegnspråk, kan de være med i forelesning og ta det som avlesningstrening. Er det behov for noe tilrettelegging, kan dere ta kontakt med kursadministrasjone

VÅR

  • 9Hyttetur
  • 9Blåtur
  • 9Skoletur til Japan